"Żarcik" i inne (bardzo różne) opowiadania - Antoni Czechow


Anton Czechow - klasyk literatury rosyjskiej, uznawany za mistrza „małych form literackich”, w której przeważały obrazki obyczajowe, miniatury z życia urzędników, kupców, ziemian i chłopów, łączące komizm z wyraźnymi akcentami krytyki społecznej. W zbiorze "Żarcik" ukazało się opowiadanie tytułowe oraz 27 innych znanych miniatur. 

Przed przeczytaniem tego zbioru znałam Czechowa tylko dzięki sławnej "Śmierci urzędnika". Jako, że dobrze wspominałam to opowiadanie, nie mogłam przejść obojętnie tej pozycji. Zwłaszcza, że planuję zagłębiać się w fenomenalną rosyjską literaturę.

Gdy trzymamy ten tytuł w dłoni, od razu możemy zauważyć, że książka ta jest cieniutkim maluszkiem, jednak poznając treść tych opowiastek, okazuje się, że w minimum słów zawarte zostało maksimum treści.




Język autora jest wykwintny, a jednocześnie prosty w odbiorze. Czechow snuje opowieści o codzienności przypadkowych ludzi w sposób komiczny i dający do myślenia. Nie ważne czy pisarz serwuje nam scenkę z życia małżeństwa czy instytucji prywatnej. Dostajemy humorystyczne  historie mówiące o ludzkich cechach, często tych bardzo negatywnych.

Dodatkowo chciałam też zwrócić uwagę na walory estetyczne tej pozycji. Dostajemy 28 opowiadań w świetnym przekładzie z rosyjskiego oraz twardej oprawie, a cena okładkowa wynosi 24,90. Rozumiecie mnie chyba, kiedy mówię wam, że powinniście się zaopatrzyć w ten tytuł. Jeśli macie jednak wątpliwości zachęcam do zapoznania się z chociaż jednym utworem Czechowa, od siebie polecam opowiadania "Szczęśliwy", "Dzieło sztuki", "Order" czy "Aptekarzową", a na pewno będziecie mieli ochotę na więcej!

Za możliwość przeczytania bardzo dziękuję Wydawnictwu MG.
Lubicie literaturę rosyjską? Ja jestem zakochana w Dostojewskim i Czechowie.

Ściskam,
Gabcia 


Komentarze